امروز: ۲۷ تير ۱۳۹۸ -
کد خبر: ۹۷۹۵۷
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
شهردار قائمشهر مقابل دوربین تیتر تی وی
قائمشهر دومین شهر متراکم کشور است. یکی از شهرهای پرجمعیت و بزرگ و استراتژیک مازندران که از نظر زیرساخت‌ها و بازسازی و نیز ایجاد اشتغال، مدیریت بر آن به معیارها و الزامات خاصی نیاز دارد.
فیلم کامل مصاحبه بهمن معین‌پور شهردار قائمشهر



تیترامروز: قائمشهر دومین شهر متراکم کشور است. یکی از شهرهای پرجمعیت و بزرگ و استراتژیک مازندران که از نظر زیرساخت‌ها و بازسازی و نیز ایجاد اشتغال، مدیریت بر آن به معیارها و الزامات خاصی نیاز دارد. این شهر صنعتی و کارگری که موقعیتی مهم در ارتباط زمینی شرق مازندران و تهران دارد، در سال‌های اخیر و با حضور شهرداران مختلف تغییراتی در ساختار و زیرساخت‌ها را دیده است. تغییراتی که گاهی چشمگیر بودند و گاهی هم شاید چندان به چشم نیامدند. «بهمن معین‌پور» شهردار منتخب پنجمین دوره شورای شهر قائمشهر که 13 ماه از حضورش در عمارت شهرداری این شهر می‌گذرد، طی مدت حضورش تلاش کرده که سرعت توسعه این شهر را افزایش دهد. او در گفت‌وگو با تیتر هفته، به پرسش‌هایی درباره مسائل مربوط به مدیریت شهری در این شهر پاسخ داد.

■ به عنوان شهردار چه چشم اندازی برای توسعه شهری قائمشهر در نظر دارید؟
توسعه شهر قائمشهر بر مبنای سه محور توسعه اقتصادی، توسعه پایدار و توسعه فرهنگی است که در صورت اجرای درست این محورها، شکوفایی این شهر دور از انتظار و دسترس نیست. در توسعه اقتصادی باید شهر را از حالت کارگری به شهری پویا و با نشاط تبدیل کرد و در حوزه فرهنگ لازم است مردم را به سمت توسعه فرهنگ و هنر سوق داد.
■بسیاری از کارشناسان معتقدند امکان توسعه قائمشهر با توجه به برنامه‌های تعریف شده وجود ندارد. آیا شما موافقید؟
یکی از گره‌هایی که می‌تواند در روند توسعه تاثیرگذار باشد، عبور خط راه‌آهن است که بسیاری از افراد آن را به عنوان چالش می‌بینند، در حالی که راه‌آهن ظرفیت است. در ۴۰ سال گذشته راهکارهایی برای باز شدن این گره اجرا شد، اما هیچ کدام مناسب نبود. از گره‌های دیگر شهری در قائمشهر معابر آن است. شهرداری قائمشهر از اعتبار لازم برای حل مشکلات این حوزه و بازگشایی خیابان جدید محروم است. این مشکلات می‌تواند گره‌های ترافیکی، بلند مرتبه‌سازی و ازدحام در مرکز شهر را ایجاد کند. شهرداری تمام توان خود را به‌کار گرفته تا تمرکز خود را از مرکز شهر خارج کند. این اقدامات قابل انجام است، اما تمامی این موارد به مشکلات اقتصادی برمی‌گردد که شهرداری با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
■ سال گذشته تقسیم‌بندی شهر حاشیه‌هایی به همراه داشت، چگونه اقدام به رفع این چالش کردید؟
این موضوع از نکات اصلی مد نظرم در دوره حضور در شهرداری است. از ماه اول زمینه دو منطقه شدن قائمشهر را فراهم کردیم. دو منطقه‌ای شدن زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا خدمات را کیفی‌تر به مردم ارائه دهیم و نواقص را بیشتر ببینیم.
شهرداری در گذشته با ۷۰ نیرو اداره می‌شد که برای شهری حدوداً ۲۰۰ هزار نفری با بیش از 1100 هکتار مساحت شهری امکان مدیریت سخت شده بود. در حال حاضر در دو منطقه با ۴۰ مدیر در حال مدیریت این شهر هستیم.
شهرداری منطقه یک و دو امروز ماه اول را سپری می‌کنند. به شهروندان این اطمینان را می‌دهم که در ماه‌های آینده این شهرداری‌ها به ساختار تعریف شده خود می‌رسند و شهروندان نیز از خدمات مناسب این طرح بهره‌مند خواهند شد.
■ یکی از گره‌های مناطق شهری قائمشهر، توسعه‌نیافتگی یا سرعت کم توسعه در محدوده پشت راه‌آهن است. دلیل این تفاوت در توسعه‌یافتگی مناطق چیست؟
به نظرم این موضوع را در گذشته می‌شد تأیید کرد. شاید زمانی توسعه این مناطق با مناطق دیگر یکسان نبود، اما طی مدت 10 ماه اخیر آمار و ارقام نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد حوزه فعالیت‌های عمرانی ما به مناطق شرقی بعد از ریل راه‌آهن در مناطق شهری اختصاص پیدا کرد. پیاده‌رو‌سازی و بهسازی بافت فرسوده در این مناطق در حال انجام است.
■ شما وجود راه‌آهن را تهدید نمی‌دانید و فرصت می‌بینید؟ این دیدگاه احتمالا کمی شبیه به شعارهای انتخاباتی نیست که بیان می‌شوند و عمل نمی‌شوند؟
تعداد شهرهایی که راه‌آهن از آن عبور می‌کند محدود است. در بابل که همسایه قائمشهر است صدای صوت قطار را تاکنون نشنیدند، اما از مرکز قائمشهر نزدیک به یک قرن است که قطار رفت و آمد دارد. از شهر یزد نیز راه‌آهن می‌گذرد، اما نمی‌توان اختلافی میان دو منطقه دو سوی ریل‌ دید. در قائمشهر میزان دسترسی به دو طرف ریل مشکلاتی دارد. از آنجا که دو طرف ریل به هم بافته و متصل است، برای حل این مشکلات هزینه زیادی باید صرف شود. ساخت زیرگذر هزینه زیادی دارد. معمولا هم تعامل با ارگان‌های دیگر فقط از سوی شهرداری است. عموما دستگاه‌های اجرایی شهرداری را مکلف به حل کامل این مشکل دسترسی می‌دانند که این چنین نیست.
■ با اقدامات پیش از دوره حضورتان توسط شهرداری برای حل این مشکل موافقید؟ آیا زیرگذرهای جنب شهرداری و چند زیرگذر دیگر درست اجرا شد؟
زیرگذرها با توجه به شرایط، امکانات و شرایط موجود ساخته می‌شوند.
در ساخت زیرگذرهای ما عمدتا شرایط بحران و امدادرسانی مد نظر قرار نگرفت. به هر حال چه شهرداران گذشته و چه در دوره کنونی، همه شهرداران و مسئولان شهر به دنبال حداکثر کیفیت در اجرا هستیم.
■ قائمشهر پنجمین شهر مازندران از نظر مساحت بافت فرسوده است. شهرداری برای بافت فرسوده چه برنامه‌ای دارد؟
هنگامی که اقتصاد ضعیف باشد، بافت فرسوده قارچ‌گونه افزایش می‌یابد و هر کس به هر شکلی در حال ساخت و ساز است. یا در شرایط رکود اقتصادی و بحران تورم همه به دنبال ساخت حداقل مقدار هستند. سکونتگاه غیررسمی هم خود را به بدنه شهر می‌چسباند و کنترل آن کار آسانی نیست. تنها اقدامی که می‌توان انجام داد این است که آنها را در مسیر فنی و شهرسازی هدایت کنیم.
در قائمشهر ۴۷۰ هکتار از حوزه شهری در بخش بافت فرسوده است که مدیریت آن را راه و شهرسازی انجام می‌دهد.
■ در قائمشهر در مدیریت با حواشی همراه است که این موارد چه میزان مانع شماست؟
مدیریت شهری خالی از حاشیه نیست و اکثر شهرها با این حواشی مواجه هستند که علت آن تنوع سلیقه است. در انتخابات شورای شهر تعدادی از مردم انتقاد می‌کنند و تعدادی از شایستگان نسبت به سایر افراد به پارلمان شهری راه پیدا می‌کنند. قوانین نیز مسیر خاص خود را دارد که باید خود را با قوانین وقف دهیم. شهر قائم‌شهر نیز از این موارد جدا نیست. در یک سال گذشته به یک افق قابل درک رسیدیم که امیدواریم ادامه همکاری هم مناسب باشد. اما سلیقه افراد نیز موجب تنوع در اجرا می‌شود.
■ علت استخدام در شهرداری قائمشهر با توجه به حاشیه‌های موجود چه بود؟
دولت در جذب نیرو با مشکل مواجه است و در ساختار اجرایی کشور، شهرداری، وزارت بهداشت و درمان و بخش حمل و نقل و همچنین امنیت و انتظامی کشور جزء چهار گروهی هستند که در هر شرایط اقتصادی باید فعالیت کنند و این گروه‌ها نیز فقط جذب نیرو دارند. یکی از دغدغه‌های تمامی شهرداری‌های کشور در حوزه تورم نیرو است و این نیز در انتخابات مطرح است. شهرداری قائمشهر نیرویی را جذب نکرد و حتی امکان جذب نیرو را ندارد. اما شرکت‌های پیمانکاری با شهرداری این آمادگی را دارند نیروی خود را اضافه کنند یا کاهش دهند.
قراردادی با پیمانکاران شهرداری ثبت شده که با تعاملات خود می‌توانند نیرو جذب کنند. در دو ماه گذشته با توجه به تشکیل دو سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر و سازمان پسماند در حال جذب نیروهایی هستیم. با توجه به اینکه شهرداری را نیز به دو قسمت تقسیم کردیم حال باید بخشی از نیروها را تقویت کنیم.
■ دپوی زباله در وروی غربی قائمشهر و حاشیه پارک سراج به معضلی بزرگ تبدیل شده است. عده‌ای می‌گویند پشت معضل زباله مافیایی برای حل نشدن این مشکل وجود دارد. نظر شما چیست؟
مدیریت زباله فرآیندی پیچیده دارد. با شرکت‌های مختلف برای حل معضل زباله نشست برگزار شد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. بسیاری از پیشنهادها به دلیل تورم ارزی اجرا نشد. حل مشکل زباله مختص شهرداری نیست، بلکه نیازمند مدیریت کلان است تا مشکل زباله استان را حل کند.
با توجه به تقسیمات کشوری پنج فرمانداری در فاصله ۷۰ کیلومتری تأسیس شد و در حال حاضر هر فرمانداری در حوزه خود یک سلیقه را در حوزه خود ایجاد می‌کند. اگر محدوده استان به سه منطقه تقسیم می‌شد، می‌توانستیم به اتفاق شهرهای بابل، جویبار، سوادکوه و کیاکلا مرکز دفن زباله مشترک را ایجاد کنیم و به جای آنکه سرمایه را به شکل تکه‌تکه هزینه کنیم، یک مرکز دفن زباله متحد ایجاد می‌کردیم. چارچوب حریم جغرافیایی برای حل معضل زباله باید تعریف شود.
زباله مشکل شمال کشور است و به دلیل گردشگران زیاد، این مشکل نیز رو به افزایش است. در این راستا نیاز به مدیریت کلان و درست داریم که نمی‌توان آن را صرفا بر عهده مدیر ارشد استان قرار داد. مشکل زباله فراتر از این است و نیاز به عزم ملی دارد. من از نمایندگان مجلس استان مازندران، گلستان و گیلان تقاضا دارم که برای حل مشکل زباله استان‌های شمالی طرحی جدی را ارائه دهند و اعتبارات خاصی را تخصیص دهند. چرا که هیچ شهرداری این میزان اعتبار ندارد.
■ برای انتصاب مدیران شهرداری دست‌تان باز است یا تحت فشارید؟
کاملا دستم باز است و مدیران شهرداری را خودم انتخاب می‌کنم. از شورای محترم تشکر می‌کنم که به انتخاب‌های من احترام می‌گذارند و رأی اعتماد می‌دهند. من انسانی اهل تعاملی هستم و اعضای شورا نیز همراهی می‌کنند. از مردم قائمشهر تقاضا دارم به من و مجموعه مدیریت شهری در شهرداری و شورا کمک کنند تا شهر را آبادتر از گذشته کنیم. ما در نخستین گام نیاز به تعامل و همکاری مردم داریم.