امروز: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ -
کد خبر: ۹۵۷۸۳
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
3500 کیلومتر از راه­های روستایی مازندران در مناطق کوهستانی قرار دارند.

تیتر امروز / حدود 150 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از این راه‌ها در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند. راه‌هایی که همواره به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی با مشکلاتی مواجه بودند و معمولاً هم خطراتی را به عابران خود تحمیل می‌کنند. میزان شیب در این راه‌ها بیش از 7درصد است و شیب طولی راه در برخی موارد و در مسافت‌های قابل ملاحظه به حداکثر مجاز می‌رسد.


با سرد شدن هوا هر سال دغدغه­هایی برای برخی از ساکنان مازندران ایجاد می­شود که برخی از آن ها سال­هاست تکرار می­شوند. چالش­های حوزه راه­های کوهستانی یکی از همین مشکلات تکراری هستند. تردد در راه­های کوهستانی مازندران در روزهای سرد سال با دشواری­های زیادی همراه است. هرچند که نیروهای راهداری در سردترین روزهای سال تلاش زیادی برای خدمات­رسانی و مناسب­سازی راه­های کوهستانی می­کنند، اما آنچه که در این بین مغفول می­ماند یا کمتر مورد توجه قرار می­گیرد، راه­های کوهستانی روستاهای استان است. محورهای مهم استان مانند جاده چالوس، هراز و سوادکوه یا مسیرهایی مانند جاده کیاسر معمولا با توجه به حجم بالای تردد در طول سال مورد توجه راهداری قرار دارند. اما مسیرهای روستایی کوهستانی که به خاطر کاهش جمعیت در نیمه دوم هر سال، کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند، گاهی به خاطر سرما و یخبندان و بارش برف بسته می­شوند. بخش مهمی از حدود 3 هزار روستای مازندران در مناطق کوهستانی قرار دارند و معمولا اهالی این مناطق برای رفت­وآمد در روزهای سرد زمستانی و پاییزی گاهی با مشکلاتی مواجه می­شوند. شرایط در برخی مناطق کوهستانی مازندران گاهی در حدی حاد می­شود که ممکن است چند روز راه چندین روستا به طور کامل باز نشود.

افزایش جمعیت روستاهای مازندران

روستاها در استان‌های شمالی ویژگی‌های متفاوتی نسبت به روستاهای بسیاری از استان‌های کشور دارند. نزدیک بودن روستاها به یکدیگر، نقش مهم‌شان در تولید و اقتصاد و مهم‌تر از همه سکونت بخش قابل توجهی از جمعیت این 3 استان در روستاها، وجه تمایزشان نسبت به روستاهای عمده استان‌های کشور است. طبق آمارهای ثبت شده در سرشماری سال 1395، بیش از 42 درصد جمعیت مازندران در روستاهای استان ساکن هستند که این رقم بنا بر مشاهدات و پیش‌بینی‌ها رو به افزایش است. آمارهای آخرین سرشماری انجام شده نشان می‌دهد که جمعیت روستایی مازندران از سال 1390 تا سال 1395 حدود 54 هزار نفر افزایش یافت. از سوی دیگر مسئولان نیز دائم بر احیای روستاها در مازندران برای کاهش تراکم شهرها و افزایش فعالیت‌های اقتصادی بومی تأکید دارند. اما این اهداف مستلزم گسترش و افزایش زیرساخت‌ها است. چه بسا روستاهایی که به خاطر نداشتن راه مناسب خالی از سکنه شدند و پس از سال‌ها با بهسازی مسیر، دوباره به زندگی بازگشتند. «چالو» در ارتفاعات شهرستان بهشهر یکی از همین روستاهاست که با پیگیری سریالی چالش‌های این روستای متروکه از اردیبهشت 1394 و بهسازی مسیر دسترسی، بار دیگر زندگی به آن بازگشت.

گسترش راه‌های روستایی مازندران

زیرساخت‌ها که در رأس و اولویت‌شان راه مطرح است، هر چه در روستاها با کیفیت‌تر و گسترده‌تر باشند، امکان تثبیت جمعیت روستایی و حتی مهاجرت معکوس بیشتر می‌شود. مازندران حدود 3 هزار روستا دارد که نزدیک به یک میلیون و 390 هزار نفر در آن ها سکونت دارند. جمعیتی که در تعطیلات به خاطر بازگشتن موقتی و چند روزه روستایی‌های ساکن شهر و خوش‌نشینان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. اما بسیاری از روستاهای استان به ویژه در مناطق کوهستانی چالش‌های متعددی در بخش راه دارند. هفته گذشته که هفته دولت نام داشت، تقریبا در تمام شهرستان‌ها پروژه‌ای از بهسازی و تعریض راه روستایی به بهره‌برداری رسید. با این حال همه شهرستان‌های مازندران همچنان روستاهای زیادی دارند که اهالی آن ها رسیدگی به راه روستایی را از مطالبات جدی خود می‌دانند. بخش دولتی نیز در مقابل با اختصاص بودجه برای بهسازی راه‌های روستایی تلاش می‌کند به این مطالبات پاسخ دهد.

در حال حاضر طول راه‌های موجود در مازندران بیش از 10 هزار و 400 کیلومتر است که بیش از 70 درصد این راه‌ها مربوط به بخش راه روستایی است. به گفته مسئول راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی مازندران از راه‌های زیر پوشش این اداره کل، افزون بر 7 هزار و 800 کیلومتر را راه روستایی تشکیل می‌دهد که در سال جاری برای بهسازی و گسترش این راه‌ها 182 میلیارد تومان شامل ۱۱۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ۶۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی اعتبار اختصاص داده شد.

«سهراب طور» با بیان این که تأمین این اعتبارات در زمان‌های تعیین شده می‌تواند بخش زیادی از مشکلات راه‌های روستایی استان را کاهش دهد، می‌گوید: «30 پروژه برای بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی استان در 3 سال اخیر تدوین و تعریف شد که اجرای این پروژه‌ها شاخصه آسفالت راه روستایی در مازندران را به 52 درصد رساند.»

آمار رو به رشد بهسازی آسفالت در راه‌های روستایی مازندران هرچند که امیدوارکننده است، اما افزایش سفرها به مازندران و همچنین افزایش تعداد خودروها، تعداد تلفات در این مسیرها را نیز بالا برده است. علاوه بر آسفالت راه‌های روستایی که به گفته «عبدالله بهادری» مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، این استان یکی از استان‌های برتر در اجرای آن است، ایمن‌سازی و تجهیز راه‌های روستایی در سراسر استان یکی از الزاماتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مازندران با توجه به وجود روستاهای متعدد و چند شهر در مناطق مرتفع و کوهستانی مقدار قابل توجهی از راه‌های کوهستانی را در خود جای داده است. حدود 3هزار و 500کیلومتر از راه‌های روستایی مازندران در مناطق کوهستانی قرار دارند که قرار گرفتن این حجم از راه‌های کوهستانی در مازندران نیاز استان به اجرای تمهیدات ایمنی در جاده‌های کوهستانی را دوچندان می‌کند.

اولویت‌های راه روستایی و کوهستانی

فصل بارش و سرما و مه‌گرفتگی در مناطق مرتفع استان فرا رسید و دغدغه صدها هزار تن از مازندرانی‌های ساکن این مناطق مانند سال‌های گذشته دوباره آغاز می‌شود. دغدغه‌هایی که در 6 ماه نخست سال با حجم بالای تردد در این مسیرها تشدید می‌شود و در 6 ماه دوم هم ریشه در شرایط جوی دارد. راه‌های کوهستانی به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند علاوه بر نیاز به معیارهای ایمنی فراگیر در بحث راه‌ها، نیازمند توجه بیشتری در بخش ایمنی راه هستند که طبیعتاً به تامین اعتبارات و شناخت دقیق شرایط جغرافیایی و مکانیزم خاک هر منطقه نیاز دارد.

بسته شدن راه­های روستایی بر اثر بارش برف­ها معمولا چالش­هایی را برای ساکنان این مناطق از استان ایجاد می­کند. هر سال در مناطق مرتفع و کوهستانی مازندران با بارش برف، راه ارتباطی برخی روستاهای کوهستانی به دلیل بارش سنگین برف و یخبندان، برای ساعات متمادی بسته می­شود. در اختیار نداشتن تجهیزات برفروبی مناسب برای روستاها به صورت منطقه­ای و تجمیعی سبب شده که ارائه خدمات به این مسیرها در مواقع ضروری سرعت کمتری داشته باشد. بخشی از این وظیفه را شهرداری­ شهرهای کوهستانی انجام می­دهند و اجرای بخشی دیگر را هم راهداری با تجهیزاتی که در اختیار دارد به عهده می­گیرد. شهرداری شهرهایی مانند آلاشت، فریم، کیاسر، رینه، بلده، پول و کجور معمولا در نیمه دو سال بخش مهمی از انرژی و توان موجود را باید برای بازگشایی مسیرهای روستایی صرف کنند.

خط کشی راه، نصب تابلوهای راهنما، نصب گاردریل، اجرای آسفالت مقاوم در برابر سرمای شدید مناطق کوهستانی، زهکش، انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از رانش راه مانند ساخت دیواره‌های محافظ، نصب سیستم روشنایی شب مناسب برای تردد خودروها در هنگام مه گرفتگی و نگهداری این راه‌ها مهم‌ترین اقداماتی هستند که برای داشتن یک راه مناسب در منطقه کوهستانی باید انجام شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
تماشای تصاویر زیبای زمین از بالا پاییز در کشورهای دیگر چه شکلی است؟ عکس روز نشنال جئوگرافیک؛ کابوی آمریکایی عکس روز نشنال جئوگرافیک؛ رقصنده نقاب‌دار عکس روز نشنال جئوگرافیک؛ برداشت چای مسابقات ملی رباتیک و هوش مصنوعی چین تصاویر روز زندان مخوف برای خلاف سنگین‌ها / تصاویر
فیلم/ صحنه های سانسور شده بازی ایران_اسپانیا فیلم/ زیباترین گل های جام جهانی تا این لحظه امیرعباس کچلیک: ماهی ۵۰ میلیون درآمد دارم اشک ها و لبخندهای فینال لیگ قهرمانان عمل جراحی بهداد سلیمی با موفقیت انجام گرفت+ویدیو مراسم حرکت میلیونی عاشقان حرم اباعبدالله الحسین(ع) + فیلم همایش شیرخوارگان حسینی + فیلم قافله سالار داره میاد خدا کنه برگرده + فیلم نوحه خوانی سردار همدانی در ظهر عاشورا + فیلم