امروز: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ -
کد خبر: ۹۳۲۲۴
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
گزارش تیتر هفته به بهانه تخریب پل های مناطق سیل زده مازندران
عوامل تخریب این پل‌ها هر چه که باشد، نکته قابل توجهی که در تخریب این پل‌ها وجود دارد، آسیب دیدن تعداد زیادی از پل‌ها و تخریب نشدن آن هاست. این پل‌ها که طبیعتا تعدادشان هم با توجه به وجود رودخانه‌ها و نهرهای پرتعداد در مازندران کم نیست، شاید که تخریب نشده باشند و آسیب ظاهری ندیده باشند، اما ممکن است برای تخریب با یک یا دو سیل دیگر شرایط مهیایی داشته باشند. در چنین شرایطی است که باید مطالعات گسترده سازه‌ای روی پل‌های مازندران به ویژه در مناطق سیل‌خیز انجام شود.


تیترهفته: سیل باز هم سراغ مازندران آمد و یک بار دیگر بارش باران به جای رحمت، برای بسیاری از مازندرانی‌ها زحمت شد. بارندگی‌های روزهای پایانی نیمه نخست مهر یک بار دیگر تصویر مشابهی از خود به جای گذشت. تصاویری شبیه به آن چه که در دو دهه اخیر از بارش‌های شدید به جا مانده بود و تخریب‌هایی که پس از آن به جا ماندند و چند خانواده‌ای که داغدار شدند.

اما این سیل که چند سالی است غرب مازندران را بیشتر فرا می‌گیرد و به این منطقه آسیب می‌زند، یک وجه تمایز مشخص داشت و آن هم تعداد پل‌هایی است که تخریب شدند. هرچند که «داریوش نصر» مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که فقط دو پل قدیمی تخریب شدند و سایر پل‌ها در سطوح مختلف اسیب‌هایی دیده‌اند و میزان خسارت‌شان متفاوت است، اما مشاهدات و آمارها و خبرهای منتشر شده به ویژه در فضای مجازی نشان می‌دهد که تخریب پل‌ها بیشتر از مقداری است که تا کنون اتفاق می‌افتاد.

فقط در تنکابن به گفته «سید امیر حسینی‌جو» فرماندار ویژه این شهرستان، 20 دهنه پل بین 30 تا 100 درصد تخریب شدند. تخریب 70 درصدی پل غریب در تنکابن و قطع شدن راه ارتباطی روستاهای منطقه، تخریب پل تاریخی خیابان‌ سخت‌سر در محدوده سه‌راه آبگرم رامسر، نشست پل روستای نیاسته رامسر، تخریب کامل پل خیابان زینبیه به بازار هفتگی رامسر، فرو ریختن پل گلیچ در جاده سه‌هزار، تخریب پل در جاده شیرود، از بین رفتن پل ارتباطی کشکو به سلیمان‌آباد در تنکابن، فرو ریختن پل کمربندی نوشهر، تخریب بخشی از پل شهرک صنعتی سلمانشهر، خسارت جدی به پل ارتباطی محور خشکرود تنکابن، تخریب پل روستای هراتبر به امام زمین و قطع راه ارتباطی روستای لیره‌سر تنکابن فقط بخش‌هایی از خسارت وارد شده به زیرساخت‌های بخش راه در غرب مازندران هستند که برای بهسازی و جبران آن‌ها میلیاردها تومان اعتبار نیاز است. البته تعداد پل‌های تخریب شده بسیار بیشتر از چند نمونه ذکر شده است.


این که در یک سیل این تعدد از پل تخریب شوند و خسارت ببینند تا کنون در مازندران سابقه نداشت. با این حساب بیراه نیست که سیل اخیر مازندران را سیل ویرانگر پل‌های غرب مازندران بنامیم.
البته مدیرکل راه و شهرسازی مازندران معتقد است که این اتفاق بی‌سابقه نیست و در سیل‌های دیگری نیز تعداد زیادی از پل‌ها آسیب دیده‌اند و تخریب شده‌اند. «عبدالله بهادری» می‌گوید: «این موضوع و تعدد پل‌های تخریب شده در سیل اخیر مورد توجه اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز قرار گرفته است و همکاران ما در حال بررسی و تحلیل ماجرا هستند.
وی می‌افزاید: تخریب راه ها و پل‌ها یکی از پیامدهای سیل‌های ویرانگر هستند که عوامل مختلفی در وقوع آن‌ها دخیل هستند. شدت سیل، انجام نشدن اقداماتی مانند لایروبی مسیرها، فرسودگی سازه‌ها، ضعف در اجرا و موارد متعددی می‌توانند در تخریب یک سازه دخیل باشند. تا پیش از تکمیل تحلیل و بررسی عوامل تخریب این پل‌ها، هیچ نظری را نمی‌توانیم اعلام کنیم و مجموعه یا نهادی را مقصر بدانیم. پس از تکمیل بررسی‌ها نتیجه از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.»


عوامل تخریب این پل‌ها هر چه که باشد، نکته قابل توجهی که در تخریب این پل‌ها وجود دارد، آسیب دیدن تعداد زیادی از پل‌ها و تخریب نشدن آن هاست. این پل‌ها که طبیعتا تعدادشان هم با توجه به وجود رودخانه‌ها و نهرهای پرتعداد در مازندران کم نیست، شاید که تخریب نشده باشند و آسیب ظاهری ندیده باشند، اما ممکن است برای تخریب با یک یا دو سیل دیگر شرایط مهیایی داشته باشند. در چنین شرایطی است که باید مطالعات گسترده سازه‌ای روی پل‌های مازندران به ویژه در مناطق سیل‌خیز انجام شود.