امروز: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ -
کد خبر: ۷۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
شکستن طلسم منطقه آزاد!
از پنج بندر مهم در خط جنوبی دریای خزر شاید بزرگترین و مهم ترین آنها بندر امیرآباد در شرق مازندران و بندر انزلی در مرکز گیلان است. منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد بهشهر طبق مصوبه شوراي عالي مناطق آزاد در سال 76 به وسعت تقريبي 60 هکتار در شرق مازندران ايجاد شد.

پایگاه خبری تحلیلی تیتر امروز؛  در ضلع جنوبی دریای خزر بنادری وجود دارد که شاهراه ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه و دیگر مناطق دنیاست. کريدور شمال به جنوب در اين منطقه سوق الجيشي واقع شده و همانند پلي اين مناطق را به هم متصل مي کند. با وجود همه این مزیت در این منطقه، اما هنوز پیشرفت چندانی در این منطقه بخصوص در مباحث صنعتی را شاهد نبوده ایم. با این وجود اگر نعمات طبیعی و خدادادی از قبیل جنگل و دریا را نادیده بگیریم، به لحاظ توسعه و پیشرفت سهم کمتری یا به عبارتی پایین تر از دیگر استان های محروم کشورمان را دربر می گیرد.

از پنج بندر مهم در خط جنوبی دریای خزر شاید بزرگترین و مهم ترین آنها بندر امیرآباد در شرق مازندران و بندر انزلی در مرکز گیلان است. منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد بهشهر طبق مصوبه شوراي عالي مناطق آزاد در سال 76 به وسعت تقريبي 60 هکتار در شرق مازندران ايجاد شد. موقعيت مناسب بندر اميرآباد، تعداد اسکله هاي پيش بيني شده، اتصال به شبکه سراسري راه آهن، ساخت پالايشگاه نفت و وسعت محوطه هاي پشتيباني مزيت هاي مهم اين منطقه است که باعث مي شود بندر اميرآباد به عنوان منطقه ويژه به مهم ترين بندر در شمال کشور و بندري استراتژيک جهت انجام مبادلات کالابين جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه و قفقاز تبديل شود.

اعلام منطقه آزاد تجاري در انزلي باعث شده تا کورسويي از توسعه در صادرات و تجارت و البته کمرنگ تر در صنعت در اين نقطه از شمال ديده شود. حالا بعد از کش و قوس های فراوان، به موازات این بندر، منطقه آزاد دیگری در فاصله حدود 500کیلومتری در شرق مازندران ایجاد شده است. منطقه ای که فعلا به نام منطقه آزاد تجاری بندرامیرآباد شناخته می شود. منطقه ای که اگر فعالیت آن شروع و اجرا شود شايد اين نقطه از شمال کشور به عنوان سومين منطقه آزاد تجاري، بعد از انزلي و اينچه برون، در ضلع جنوبي درياي خزر معرفي شده و شکوفايي و آباداني بيشتر اين نقطه از کشور را به دنبال داشته باشد.

مخالفت با اجرای طرح

با وجود اینکه سال گذشته تعداد ۹ نماینده مازندران در مجلس با طرح منطقه آزاد امیرآباد مخالف بودند و همگان بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که این طرح در مجلس رأی نخواهند آورد، اما این طرح رای آورد و اکنون به عنوان یک منطقه آزاد تجاری شناخته می شود.

علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر در مجلس گفت: اکنون دیگر، مخالفتی با انتخاب منطقه آزاد تجاری امیرآباد به‌عنوان بزرگترین ظرفیت اقتصادی استان وجود ندارد. سازمان بنادر و کشتیرانی کشور با منطقه آزاد تجاری صنعتی امیرآباد بهشهر موافقت کرده است و جلب این موافقت، آخرین مرحله قبل از تصویب منطقه آزاد در هیات دولت بوده است.

مدير طرح منطقه آزاد تجاري- صنعتي اميرآباد نیز گفت: دليلي وجود ندارد وقتي شوراي عالي مناطق آزاد با کار کارشناسي شده منطقه اي را انتخاب کرد و به تصويب رساند را تخريب کنيم. ما مي توانيم پيگير موارد ديگر در بخش هاي ديگر استان هم باشيم. اين سخنان اميد بخش در حالي از سوي مهدي سجودي، مقام مسئول مطرح مي شود که تا چندی پیش با طرح ماجراي اعلام منطقه آزاد تجاري در بندر اميرآباد در شرق مازندران اظهار نظرهاي زيادي از سوي مخالفان و موافقان آن مطرح شده است. نمايندگان غرب مازندران در مجلس شوراي اسلامي بر اين باورند که امير آباد در نقطه انتهايي شرقي استان واقع شده و از منفعت آزاد تجاري اعلام شدنش غرب استاني ها بهره اي نمي برند، اما در نقطه مقابل فراخوان حاميان اين طرح امکانات و زيرساخت هاي اين بندر را مناسب براي چنين اتفاق بزرگي مي دانند.

مصوبه شوراي عالي پادر هوا ماند!

سال گذشته پس از تصويب ايجاد بندر امير آباد به عنوان منطقه آزاد مازندران در شورای عالی منطقه آزاد کشور انتظار مي رفت عمليات تکميل زيرساخت هاي اين بندر براي توسعه اقتصادي فراهم شود اما گزارشات اخير حاکي از ان است که طي يک سال اخير هنوز هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است. اين درحالي است که نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس اعلام کرده اگر بندرامیرآباد امسال به‌عنوان منطقه آزاد معرفی شود حتماً بابلسر و فریدون‌کنار هم تا پایان سال آینده منطقه آزاد معرفی می شود! وي اخيرا مدعي شده نمایندگان همچنان به‌شدت پیگیر ایجاد منطقه آزاد در حوزه انتخابیه خود هستند و به همين دليل به منظور ارزيابي ظرفيت هاي سه منطقه بندر امير اباد، فريدونکنار و بابلسر قرار شده کارشناساني از سوي منطقه آزاد برای در نظر گرفتن بهترین نقطه جهت احداث منطقه آزاد در سطح استان به منطقه وارد شوند! مسئله اي که خود گواه روشني براي عدم تعيين تکليف وضعيت احداث منطقه ازاد تجاري در استان و تعلل و محروميت بيشتر مازني ها از توسعه اقتصادي است.

نبود توازن در ترازوي زيرساخت ها

اگرچه از ابتداي مطرح شدن بحث جانمايي ايجاد منطقه ازاد در استان مازندران بسياري از مسئولان و کارشناسان مدعي شدند بندر امير آباد به لحاظ سطح وسعت زمین، تعداد اسکله ميزان تخلیه و بارگیری کالا، هزينه سرمایه گذاری در زیرساخت ها، قدمت بندر و تعداد کشتی پهلو گرفته در سال در مقايسه با فريدونکنار و بابلسر براي ايجاد منطقه آزاد مستعد تر است اما سال گذشته برخي مسئولان استان از جمله استاندار اعلام کردند به دليل قرار گرفتن بابلسر و فريدونکنار در قطب جمعيتي استان براي ايجاد منطقه آزاد مناسب تر است و اين موضوع به تاييد چندين کارشنان و اساتيد دانشگاه رسيده و پشتوانه علمي دارد! با تمام اين تفاسير هنوزاطلاعات ضد ونقيضي در اين خصوص وجود دارد و همچنان مشخص نيست اگر بابلسر و فريدونکنار به تصويب کارشناسان رسيده چرا بندر اميراباد از سوي شوراي عالي منطقه آزاد مصوب شده است؟! اگر قرار است هر دو مکان به عنوان منطقه ازاد تجاري معرفي شوند ايا مصداق برداشتن سنگ بزرگ و عملي نشدن اين مطالبه چندين ساله نيست؟

با وجود تمام اختلاف نظرها انچه مسلم است بهره مندي و توسعه همه جانبه استان و منتفع شدن تمام شهرهاي مازندران از فعاليت منطقه ازاد تجاري و توسعه اقتصادي است. از اين رو انتظارمي رود دولت به منظور تعيين تکليف اين مسئله چند ساله وارد عمل شده و با مشخص کردن مولفه‌های یک بندر آزاد تجاری و در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی منطقه و با بهره گیری از نخبگان این حوزه تصميم قاطعي اتخاذ کرده و به اين تاخير زيان ده پايان دهد .

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
کافه الدورادو
تنیس داخلی
تولید کنند انواع رنگ های صنعتی، ساختمانی و اتومبیلی
تلگرام تیترامروز داخلی
قصر باران داخلی
دست های مهربان داخلی
اینستاگرام داخلی
تولید کنند انواع رنگ های صنعتی، ساختمانی و اتومبیلی
شهروند خبرنگار داخلی
عصر ساري داخلي
تعرفه داخلي تبليغات
مازند اسپرت