امروز: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ -
کد خبر: ۱۱۹۴۶۱
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
اولین شب از طرح «سینماماشین» با اکران فیلم «خروج» در حالی برگزار شد که افراد مختلف از طیف‌های گوناگون مخاطبان سینما برای شریک شدن در این تجربه متفاوت، خود را به برج میلاد رسانده بودند.
دنیای تصویر آنلاین - زهرا منصوری: سه‌شنبه هفته گذشته بود که روابط عمومی سازمان اوج اعلام کرد فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا قرار است در طرح «سینما ماشین» به نمایش گذاشته شود، طرحی که البته پیش از انقلاب هم تجربه شده بود این، اما اولین نمایش یک فیلم بعد از انقلاب در قالب آن بود و البته دومین ایده‌ای که «خروج» بعد از اکران اینترنتی، پیشگامش می‌شد تا باز هم عنوان «اولین» را از آن خود کند.

اولین شب «سینماماشین» چگونه گذشت؟

این طرح البته این روز‌ها در جهان در حال تجربه است و اتفاقاً در کره جنوبی و آلمان استقبال بسیار خوبی هم از آن شده است. حالا ما هم از قافله عقب نمانده‌ایم. در این روز‌هایی که سینما‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا بسته‌اند این بهترین استفاده از ظرفیت‌های موجود است تا رابطه‌مان با «سینما» قطع نشود. هر چند پیش‌تر انگیزه اصلی‌مان «شکست» کرونا بود، اما این روز‌ها دیگر سعی کرده‌ایم زندگی مسالمت آمیز با آن را هم تجربه کنیم؛ این را از افزایش تردد افراد در خیابان‌ها و باز شدن فروشگاه، مراکز تجاری و مغازه‌ها می‌توان دریافت و البته از آماری که ارائه می‌شود و روز به روز سیر آن نزولی است. سینما در این میان، اما از این قضیه مستثنی است و بازگشایی آن به صورت سابق حالا حالا‌ها بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین این یک موضوع عقلانی است که از این ایده‌های نو استقبال شود تا این هنر نمیرد.

روایت یک تجربه هیجان‌انگیز

بعد از انتشار خبر «سینماماشین» بسیاری به اعضای تیم روابط عمومی اوج بابت این طرح دستمریزاد گفتند. در محافل رسانه‌ای و مجازی هم بازار گفتگو درباره آن حسابی داغ بود. همین شد که نتوانستیم از تجربه‌نگاری اولین شب اجرایی شدن این طرح چشم‌پوشی کنیم. برای خودم به‌عنوان خبرنگار سینما این هیجان انگیزترین تجربه شرکت در آئین اکران یک فیلم سینمایی بود.

فیلم حاتمی‌کیا را پیش از این در جشنواره دیده‌ام. ما خبرنگار‌ها البته تقریباً تمام فیلم‌ها را پشت سر هم در جشنواره می‌بینیم و از این نظر که دیگر در طول سال فیلمی برای تماشا نداریم برایمان، خوشایند نیست! با این وجود تماشای «خروج»؛ این فیلم اعتراضی، در ماشین برایم یک تجربه متفاوت است. بیان معایب و محاسن «خروج» بماند برای بعد، در این گزارش تنها می‌خواهم مشاهداتم از اولین شب اجرای طرح «سینماماشین» را روایت کنم.

به جایگاه اصلی که می‌رسیم ماشین‌های مختلفی را می‌بینم که اکثراً لاکچری‌اند، بینشان تک و توک می‌توانی پراید پیدا کنی البته یک تاکسی هم می‌بینم که در محل مورد نظر جاگیر می‌شودپنجشنبه صبح بلیت فروشی «خروج» برای سانس‌های ۲۱:۳۰ و ۲۳:۳۰ آغاز و در همان ساعات ابتدایی ظرفیتش پر می‌شود، همین موضوع را خبری و بعد هم با تیم روابط عمومی هماهنگ می‌کنم تا روز جمعه گزارشی از «سینماماشین» تهیه کنم. «سینما ماشین» قرار است با ظرفیت ۱۶۰ ماشین در هر سانس، در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد با بلیت ۴۰ هزار تومانی به‌ازای هر خودرو و با دو نفر سرنشین انجام شود.

به طرف برج میلاد راه می‌افتم. محاسباتم برای ترافیک و این داستان‌ها اشتباه از آب در می‌آید و خیلی زودتر یعنی در ساعت ۲۰ به پارکینگ شماره ۳ برج میلاد می‌رسم و فکر می‌کنم فقط این من هستم که این همه زود رسیده‌ام، اما به محض رسیدن می‌بینم که صاحبان حدود ۱۰ ماشین از من ذوق زده‌تر بوده‌اند و زودتر رسیده‌اند. البته گروه‌های مختلف فیلمبرداری و عکاسان هم آمده‌اند و از همان دقایق ابتدایی شروع به ضبط و ثبت اتفاقات کردند.

دو ورودی برای پذیرش ماشین‌ها تعبیه کرده‌اند، ورودی‌ها هم شامل سازه‌هایی قرمز رنگ است که همه خلاقیتشان در این خلاصه شده که دو سه بنر با تصویر فرامرز قریبیان بازیگر نقش یک فیلم رویش بچسبانند! منتظر می‌مانیم تا ورود بدهند. دور و برم را خوب نگاه می‌کنم آدم‌های مختلف با ماشین‌های متفاوت آمده‌اند، بیشترشان جوان‌تر‌ها هستند، بعضی‌هایشان انگار هیچ ربطی به سینمای حاتمی‌کیا و دغدغه‌هایش ندارند، همان کارگردانی که این سال‌ها بیشتر معترض بوده و کارنامه‌اش مملو از فیلم‌های دفاع مقدسی و مقاومتی است، همان کارگردانی که وقتی ۲۰ سالم بود آنقدر شیفته او و سینمایش بودم که در خبر‌ها و گزارش‌هایم گاهی برایش تیتر «عمو ابراهیم» می‌زدم، اما حالا در سن ۲۸ سالگی بعضی حرف‌هایش را نمی‌فهمم و مثل سابق شیفته‌اش نیستم، اما همچنان برایم کاریزما دارد.

افطار و سلفی در صف انتظار ورود

باز هم دور و برم را نگاه می‌کنم، عده‌ای را می‌بینم که افطار می‌کنند، آن طرف‌تر دختر و پسری را می‌بینم که عکس سلفی می‌گیرند، بعضی‌ها هم البته به خبر‌ها توجه نکرده‌اند و ظرفیت ماشینشان بیشتر از ۲ نفر است. تاکید بر حضور ۲ نفر در هر خودرو به این دلیل است که سرنشینان پشت دیدشان محدود می‌شود و نمی‌توانند فیلم را به خوبی تماشا کنند، اما تیم هدایت به این موضوع خرده‌ای نمی‌گیرند.

حالا تعداد ماشین‌های منتظر، زیاد هم شده است و کم‌کم ورود می‌دهند، اما پیش از ورود هر خودرو، ۲ نفری را می‌بینم که ماسک و گان و دستکش دارند یعنی سر تا پایشان را پوشانده‌اند و با پمپ شروع به ضدعفونی کردن سطوح ماشین‌ها می‌کنند. آن طرف‌تر هم یک آمبولانس برای حوادث غیرمترقبه در حین اکران پارک شده، پلیس برج میلاد هم آمده، اما تنها یک نفر است. او هم دور و بر را خوب نگاه می‌کند.

اولین شب «سینماماشین» چگونه گذشت؟

۲ نفر در هر جایگاه با یک لپ‌تاپ نشسته‌اند و مراحل چک بلیت و پلاک را انجام می‌دهند، این مرحله البته کمی طولانی و حوصله سربر است. تمام تیم هدایت‌کننده شیلد و دستکش دارند یکی دو نفر هم کاور پوشیده‌اند و با علمک‌های قرمز رنگ در دستشان (که اسمش را هم نمی‌دانم!)، ماشین‌ها را با نظم خاصی به جایگاهشان هدایت می‌کنند. به جایگاه اصلی که می‌رسیم ماشین‌های مختلفی را می‌بینم که اکثراً لاکچری‌اند، بینشان تک و توک می‌توانی پراید پیدا کنی البته یک تاکسی هم می‌بینم که در محل مورد نظر جاگیر می‌شود.

فضای پارکینگ با چند پروژکتور کاملاً روشن است، اما در همین فضای اصلی هم هیچ اقلام تبلیغی نمی‌بینم گویا پیش‌بینی باد و باران را کرده‌اند، چون با وزش باد بنر‌ها به سرعت از جایشان کنده می‌شوند. هر کدام از ماشین‌ها آرام آرام در جای مخصوص به خودشان جاگیر می‌شوند، هیچکدام از سرنشینان از خودروشان پیاده نمی‌شوند، قاعده‌مندند و منتظرند تا نمایش فیلم آغاز شود. برخی هم موبایلشان را درآورده‌اند و از این تجربه تازه و نمایشگری که مدام تصویر ابراهیم حاتمی‌کیا و فرامرز قریبیان را نشان می‌دهد و رویش نوشته «رادیوی خود را روی فرکانس Fm ۱۰۷/۸ بگذارید»، فیلم می‌گیرند.

سرنشین یک خودروی دیگر می‌گوید این نوع اکران برایم جالب بود و آمدم، به سراغ یک ماشین دیگر می‌روم، صاحبش تقریباً ۲۵ ساله است و می‌گوید نگاه نکردم که چه فیلمی به این صورت اکران می‌شود فقط آمدم تا این نوع نمایش را تجربه کنم؛ هرکدام دلیلی داشتند، اما عمده دلیل همین تفریح بوددر همین حین از بچه‌های روابط عمومی می‌پرسم که آیا حاتمی‌کیا خودش هم می‌آید یا خیر که می‌گویند جلسه دارد و به این سانس نمی‌رسد، سوال بعدی‌ام این است که چند خودرو برای مدعوین و مهمانان است که می‌گویند در این سانس هیچ، ولی در سانس