امروز: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ -
کد خبر: ۱۰۱۸۴۸
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
نقدی بر خدمت رسانی مدیران؛
فلسفه وجودی نظام اداری، خدمتگزاری به مردم است و همه کارکنان دولت در تمامی مراتب، خادمان مردم هستند.
تیترامروز: 25فروردين ماه 1381، شوراي عالي اداري در دولت از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي، شهرداری‌ها و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان خواست تا نسبت به تکریم ارباب رجوع اقدام کنند. چندی قبل‌تر صندوق‌های فلزی بیشتر به صندوق صدقات در گوشه‌ای از دیوار راهروهای اداری تعبیه شده بود که پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را تعریف می‌کرد.

در دهه 80 وقتی وارد دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌شدیم تابلوهایی مزین نصب شده بود که به اجرای طرح تکریم ارباب رجوع تاکید داشت و حتی در ارزیابی دستگاه‌ اجرایی یکی از شاخص‌های امتیاز محسوب می‌شد که همچنان این طرح قابل اجرا است. ولی آنچه از برخورد مدیران، مسئولان و کارمندان دستگیر ما رسانه‌ای‌ها می‌شود طرح تکریم فقط در حد یک تابلو باقی مانده است.

یک دهه از تصویب طرح تکریم ارباب رجوع نگذشت که ابتدای سال 90 از سوی دولت دهم بحث « میز خدمت» مطرح شد. مقرر شد تا میزی در طبقه همکف ادارت جای گیرد تا به شیوه مردم محوری و نزدیکی به مراجعه کنندگان اقدام به خدمات رسانی کنند. این طرح برای تسهیل سازی روند کار مراجعه کنندگان در گیرو دار بروکراسی اداری تعریف شد که در نفس عمل کار خوبی بوده است ولی شباهت زیادی به طرح تکریمی دارد که توفیق چندانی کسب نکرده است.

 به عبارت دیگر این میز خدمت را می‌توان به پنجره واحدی که برای جذب سرمایه‌گذاران در سطح کلان کشوری و استانی تعریف شده است تشبیه کرد اما  همچنان شاهد هستیم تمامی سرمایه‌گذارانی که تا کنون در پشت درهای بسته ادارات قرار داشتند امروزه در پشت پنجره‌های شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. نشان می‌دهد این درو پنجره و میزهایی که در پستوهای ادارات باز شده است کاری از پیش نبرده و هیچ مراجعه کننده‌ای با رضایت کامل از داخل این اتاق‌های خالی شیشه‌ای بیرون نیامده‌اند. این در حالیست که هیچکس نمی‌داند چرا در پستوهای اداری کاری انجام نمی‌شود تا توسعه استان و رضایتمندی مردم را فراهم کند.

لازم بود بجای صرف هزینه، وقت و مصوبات مستمر در جلسات نوع نگاه مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی با آموزش کیفی تغییر می‌کرد تا متعهدانه‌تر کار می‌کردند که موجب رضای خداوند متعال و مردم  می‌شد.

حال که وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شده‌ایم لازم است روند بهتری برای جذب رضایت‌مندی مردم در خدمات رسانی ارائه شود زیرا ایده‌هایی که تاکنون اجرا شده است به دلیل بی تعهدی مدیران و تفکر نادرست کارکنان ناکام مانده و به نتیجه مثبت نرسیده است.

حتی به زعم بسیاری از مراجعه کنندگان به ادارات و دستگاه‌های اجرایی میز خدمت دروغی آشکار است زیرا هر وقت مراجعه داشتند این اتاق شیشه‌ای فقط پر شده بود از صندلی و میزهای «ام دی اف» که پشت آن هیچ پاسخگویی نبود.

**میزخدمت سیار
اما چند ماهی است دادستان مرکز مازندران با ایده‌ای جدید وارد عرصه پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مردم در حیطه کاری خود شده است.

به نوعی می‌توان گفت با نگرش سید یونس حسینی عالمی میزخدمت سیار جایگزین میز خدمت اتاق شیشه‌ای شده است، اینگونه که ایشان با تعامل اصحاب رسانه شماره تلفن همراه خود را به عموم مردم استان اعلام کردند تا هرگونه نقطه نظر و مشکلی دارند به ایشان به عنوان مدعی العموم پیامک کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

تاکنون با پیگیری اصحاب رسانه افرادی که از این پل ارتباطی با دادستان مرکز مازندران تماس داشتند از روند پیگیری درخواست‌ها رضایتمند بوده و اذعان داشتند که حتی مسیر خدمت رسانی به درستی پیش رفته است. این اقدام می‌تواند الگویی برای تمامی مدیران به منظور پاسخگویی به مخاطبان و مردم باشد.

هرچند امروزه مشکل مردم در ادارات علاوه بر قوانین دست و پا گیر اداری، درهای بسته‌ مدیرانی است که با آن روبه رو هستند اگر هر مسئولی قصد خدمت داشته باشد جلسات و سفرهای کاری را بهانه‌ای برای پاسخ ندادن به مراجعه کنندگان نمی‌داند.

لازم است مسئولان برای انجام خدمات خدا پسندانه سایه سنگین مدیریتی را از پشت میزها بردارند و به دور از تنگ نظری و بدون نگاه از بالا به پایین در بین مردم قرار گیرند و به رفع مشکلات بپردازند تا خدمتی در شان جمهوری اسلامی ارائه شود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدنی‌های امروز؛ از آمادگی برای آتش‌بازی شب سال نو تا سونای در دل کوه هیجان در بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران بازماندگان فاجعه روهینگیا‎ افتتاح اولین هتل زیرزمینی جهان تماشای تصاویر زیبای زمین از بالا پاییز در کشورهای دیگر چه شکلی است؟ عکس روز نشنال جئوگرافیک؛ کابوی آمریکایی عکس روز نشنال جئوگرافیک؛ رقصنده نقاب‌دار
فیلم/ صحنه های سانسور شده بازی ایران_اسپانیا فیلم/ زیباترین گل های جام جهانی تا این لحظه امیرعباس کچلیک: ماهی ۵۰ میلیون درآمد دارم اشک ها و لبخندهای فینال لیگ قهرمانان عمل جراحی بهداد سلیمی با موفقیت انجام گرفت+ویدیو مراسم حرکت میلیونی عاشقان حرم اباعبدالله الحسین(ع) + فیلم همایش شیرخوارگان حسینی + فیلم قافله سالار داره میاد خدا کنه برگرده + فیلم نوحه خوانی سردار همدانی در ظهر عاشورا + فیلم